Italy moves up by five places to 43rd position this year, although it remains the lowest-ranked of the G-7 countries. Italy continues to do well in more complex areas measured by the GCI, particularly the sophistica-tion of its businesses, where it is ranked 26th, producing goods high on the value chain with one of the world’s best business clusters (2nd). Italy also benefits from its large market size, the 9th largest in the world, which allows for significant economies of scale.
However, Italy’s overall competitiveness performance continues to be hampered by some critical structural weaknesses in its economy. Its labor market remains extremely rigid, ranked 123rd for its labor market efficiency, hindering employment creation.
Financial markets are not sufficiently developed to provide needed finance for business development (97th).
Other institutional weaknesses include high levels of corruption and organized crime and a perceived lack of independence within the judicial system, which increase business costs and undermine investor confidence, Italy is ranked 88th overall for its institutional environment.
However, Italy’s overall competitiveness performance continues to be hampered by some critical structural weaknesses in its economy. Its labor market remains extremely rigid, ranked 123rd for its labor market efficiency, hindering employment creation.
Financial markets are not sufficiently developed to provide needed finance for business development (97th).
Other institutional weaknesses include high levels of corruption and organized crime and a perceived lack of independence within the judicial system, which increase business costs and undermine investor confidence, Italy is ranked 88th overall for its institutional environment.
Despite the country’s critical financial situation, which led to a recovery plan earlier in the year, and notwithstanding the negative economic forecasts for the next two years as the consolidation plans start to reduce public spending.
Posizione su 146 nazioni | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Tasse (total tax rate) | 127 | 129 | 126 | 126 | 132 |
Spreco spesa pubblica | 121 | 128 | 121 | 108 | 114 |
Criminalità organizzata | 117 | 124 | 127 | 130 | 132 |
Trasparenza delle politiche di governo | 108 | 111 | 109 | 119 | 135 |
Efficienza del quadro giuridico | 100 | 114 | 128 | 122 | 133 |
Tutela interessi degli azionisti di minoranza | 89 | 110 | 124 | 128 | 112 |
Onere della regolamentazione del governo | - | - | 128 | 133 | 140 |
Favoritismi nelle decisioni di funzionari del governo | 88 | 91 | 102 | 115 | 119 |
Fiducia del popolo verso i politici | 84 | 92 | 107 | 110 | 127 |
Comportamento etico delle imprese | 68 | 78 | 93 | 82 | 79 |
Efficacia degli organi sociali | - | - | 121 | 126 | 120 |
Indipendenza giudiziaria (magistratura) | 66 | 78 | 93 | 81 | 60 |
Distrazione di fondi pubblici | 65 | 74 | 84 | 77 | 72 |
Diritti di proprietà | 53 | 59 | 69 | 66 | 71 |
Qualità delle infrastrutture portuali | 97 | 95 | 83 | 81 | 81 |
Qualità delle infrastrutture di trasporto aereo | 71 | 78 | 85 | 84 | 71 |
Qualità delle infrastrutture ferroviarie | 53 | 52 | 45 | 39 | 43 |
Qualità delle strade | 51 | 55 | 53 | 54 | 59 |
Debito pubblico | 118 | 123 | 128 | 131 | 138 |
Spesa per istruzione | 47 | 55 | 65 | - | - |
Estensione della formazione del personale | 80 | 109 | 118 | 127 | 120 |
Qualità del sistema educativo | 77 | 84 | 87 | 83 | 88 |
L’accesso di Internet nelle scuole | 54 | 65 | 68 | 85 | 79 |
Qualità delle scuole di management | 52 | 61 | 46 | 38 | - |
Qualità istruzione primaria | 42 | 45 | 49 | 47 | 42 |
Misura ed effetto tassazione | 112 | 121 | 120 | 126 | 139 |
Impatto delle norme in materia di investimenti esteri | 109 | 122 | 112 | 112 | 118 |
Intensità della concorrenza locale | 78 | 104 | 103 | 84 | 58 |
Livello di orientamento al cliente | 54 | 58 | 62 | 55 | 56 |
Efficacia della politica anti-monopolio | 49 | 59 | 76 | 93 | 86 |
Pratiche di assunzione o licenziamento | 128 | 134 | 128 | 129 | 126 |
Flessibilità di determinazione del salario | 126 | 129 | 126 | 130 | 134 |
Simmetria tra retribuzione e produttività | 125 | 131 | 124 | 124 | 125 |
Efficienza e costo del mercato del lavoro | 121 | 132 | 124 | 118 | 125 |
Cooperazione e relazioni col datore di lavoro | 121 | 126 | 123 | 121 | 118 |
Entità della formazione del personale | - | - | 118 | 127 | - |
Affidamento sulla gestione professionale | 113 | 117 | 120 | 119 | 110 |
Rigidità del rapporto di lavoro | 98 | 70 | 75 | 90 | 102 |
Partecipazione femminile nella forza lavoro | 87 | 84 | 90 | 89 | 93 |
Fuga di cervelli | 63 | 71 | 91 | 92 | 105 |
Disponibilità locale di servizi, ricerca e formazione | - | - | - | 37 | - |
Possibilità ricerca lavoro qualificato | 98 | 117 | 101 | 119 | 125 |
Diritti legali | 94 | 93 | 98 | 103 | 105 |
Facilità di accesso al credito | 83 | 108 | 118 | 113 | 112 |
Disponibilità di capitale di rischio | 81 | 87 | 104 | 104 | 98 |
Finanziamento tramite mercato azionario locale | 63 | 74 | 74 | 73 | 63 |
Investimenti diretti esteri per il trasferimento di tecnologia | 100 | 117 | 106 | 112 | 116 |
Livello assorbimento tecnologico nelle imprese | 79 | 99 | 87 | 102 | 102 |
Disponibilità delle più recenti tecnologie | 55 | 107 | 65 | 73 | 71 |
Appalti pubblici con prodotti di tecnologia avanzata | 96 | 117 | 120 | 117 | 114 |
La qualità degli istituti di ricerca scientifica | 96 | 99 | 79 | 65 | 57 |
Collaborazione Università/Industria nella R&S | 72 | 77 | 69 | 70 | 79 |
Un po meglio!
RispondiEliminaO no ?
@Vincenzo
RispondiEliminaIn verità ... qualcosina.
:(